advies

Laten we de term ‘Proactief advies’ niet meer gebruiken

LinkedIn
Facebook
Twitter

We hebben hem/haar gezocht: de eerste persoon die met de term ‘proactief advies’ op de proppen kwam in de accountancy sector, maar vonden geen ‘dader’. Plots was het de normaalste zaak van de wereld om accountants aan te moedigen om meer proactief advies te laten geven. Want blijkbaar moet dat en doet niemand dit op vandaag. Toch?

Wij bij Finplex zijn de term alvast niet genegen. Want er is niemand van de ‘Proactief advies’-club die ons kan uitleggen wat dit nu juist is. Wat houdt dit juist in? En deden we dat dan al niet in het verleden? En kan dat zomaar om meer proactief advies te verlenen?

Wat wij opmerken is dat er een uitholling van de waarde die een accountant vandaag aan het brengen is aan het ontstaan is door dit soort populistische uitspraken. Plots mag de btw-afsluiting of de PB niets meer kosten, want ‘dat kan toch automatisch’? Uiteraard weet elk accountantskantoor op vandaag dat niets minder waar is. De compliancy vraagstukken stijgen en deadlines volgen elkaar sneller en sneller op. De waarde van een goed georganiseerde boekhouding is de laatste jaren alleen maar toegenomen. En ja, de waarde van een digitaal gevoerde boekhouding is vermoedelijk zelfs groter.

De waarde en de ontzorging van de ondernemer is gelijk gebleven en zelfs gestegen evenals de verantwoordelijkheid die een accountant draagt. De kostprijs daarentegen is amper gestegen, ondanks dat er minder en minder accountants zijn voor meer en meer ondernemers.

De vraagt is zelfs: wil die ondernemer überhaupt betalen voor advies dat hij/zij niet vraagt? Want voor dat advies zouden we plots toch veel meer mogen factureren? Het wordt trouwens dringend tijd dat de sector vandaag al zijn prijzen optrekt voor de waarde én verantwoordelijkheid dat zij hebben en brengen. Dat in combinatie met het nijpende tekort aan medewerkers.

Want daar begint de problematiek rond het zogezegde proactieve advies. Vandaag én gisteren werd er al advies gegeven. En zolang de ondernemer niet proactief zijn stukken wil of kan aanbrengen dan kan de accountant ook niet meer doen. Dus ligt de bal dan niet ook in het kamp van de ondernemer? En ja, uiteraard speelt de juiste keuze van software hier een rol in.

Moeten we daarom de leuze ‘de accountant moet proactieve dienstverlening doen’ dus niet even herzien en dit anders verwoorden en dus minder met de vinger naar de accountant wijzen? Wij stellen alvast het volgende voor: elke leverancier die die term nog gebruikt, zonder onderbouwing, sturen we met zijn allen een factuur op. Een factuur voor advies. Proactief advies dat we vermoedelijk in de toekomst zullen geven

On Key

Related Posts

Finplex Podcast Nieuwsoverzicht Accountancy Juni 2022

In deze podcast gaan Sven en Glenn opnieuw opzoek naar het laatste nieuws uit mei en de eerste weken van juni. Ze hebben het onder meer over volgende topics: Wolters Kluwer reageert op onze vorige uitzending! Oki Oki Overname OpenTheBox KPMG gaat met Odoo in zee Werk uitbesteden in het buitenland En nog veel meer!

Finplex Club

Finplex Podcast E invoicing met Marie Costers en Philippe Kimpe

Finplex Podcast E invoicing met Marie Costers en Philippe Kimpe In deze podcast gaan Glenn Vandamme en Sven Cornelis van Finplex dieper in op de veranderingen van die in 2024 door de overheid zullen doorgevoerd worden met betrekking tot e-facturatie. Waar staan we op vandaag? Wat doen andere landen met betrekking tot elektronische facturatie? Op

Hoeveel kost een boekhouder of accountant?

Hoeveel kost een boekhouder of accountant? Finplex deed in mei een oproep aan kantoren om hun prijzen te delen. Want wat vragen collega’s per uur voor fiscale dienstverlening? En wat vragen collega’s voor een management vennootschap? Met die vragen gingen 90 kantoren aan de slag.

Mechelen Tweedaagse

3 lessen dat we geleerd hebben op onze Finplexclub tweedaagse

Vorige week verzamelden een kleine 20 kantoren in Mechelen waar we met de Finplexclub een tweedaagse gaven rond visie en missie enerzijds en rond prijszetting anderzijds. Het werd een tweedaagse met heel wat inzichten waarbij we er drie willen delen. Is jouw kantoor uniek? Wanneer er rond missie en visie gewerkt werd, merkten we al