advies

Laten we de term ‘Proactief advies’ niet meer gebruiken

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

We hebben hem/haar gezocht: de eerste persoon die met de term ‘proactief advies’ op de proppen kwam in de accountancy sector, maar vonden geen ‘dader’. Plots was het de normaalste zaak van de wereld om accountants aan te moedigen om meer proactief advies te laten geven. Want blijkbaar moet dat en doet niemand dit op vandaag. Toch?

Wij bij Finplex zijn de term alvast niet genegen. Want er is niemand van de ‘Proactief advies’-club die ons kan uitleggen wat dit nu juist is. Wat houdt dit juist in? En deden we dat dan al niet in het verleden? En kan dat zomaar om meer proactief advies te verlenen?

Wat wij opmerken is dat er een uitholling van de waarde die een accountant vandaag aan het brengen is aan het ontstaan is door dit soort populistische uitspraken. Plots mag de btw-afsluiting of de PB niets meer kosten, want ‘dat kan toch automatisch’? Uiteraard weet elk accountantskantoor op vandaag dat niets minder waar is. De compliancy vraagstukken stijgen en deadlines volgen elkaar sneller en sneller op. De waarde van een goed georganiseerde boekhouding is de laatste jaren alleen maar toegenomen. En ja, de waarde van een digitaal gevoerde boekhouding is vermoedelijk zelfs groter.

De waarde en de ontzorging van de ondernemer is gelijk gebleven en zelfs gestegen evenals de verantwoordelijkheid die een accountant draagt. De kostprijs daarentegen is amper gestegen, ondanks dat er minder en minder accountants zijn voor meer en meer ondernemers.

De vraagt is zelfs: wil die ondernemer überhaupt betalen voor advies dat hij/zij niet vraagt? Want voor dat advies zouden we plots toch veel meer mogen factureren? Het wordt trouwens dringend tijd dat de sector vandaag al zijn prijzen optrekt voor de waarde én verantwoordelijkheid dat zij hebben en brengen. Dat in combinatie met het nijpende tekort aan medewerkers.

Want daar begint de problematiek rond het zogezegde proactieve advies. Vandaag én gisteren werd er al advies gegeven. En zolang de ondernemer niet proactief zijn stukken wil of kan aanbrengen dan kan de accountant ook niet meer doen. Dus ligt de bal dan niet ook in het kamp van de ondernemer? En ja, uiteraard speelt de juiste keuze van software hier een rol in.

Moeten we daarom de leuze ‘de accountant moet proactieve dienstverlening doen’ dus niet even herzien en dit anders verwoorden en dus minder met de vinger naar de accountant wijzen? Wij stellen alvast het volgende voor: elke leverancier die die term nog gebruikt, zonder onderbouwing, sturen we met zijn allen een factuur op. Een factuur voor advies. Proactief advies dat we vermoedelijk in de toekomst zullen geven

On Key

Related Posts

Btw nummers in bulk controleren

We kregen nu al via verschillende vragen of er een tool bestaat om BTW nummers in bulk te controleren op hun correctheid voor bijvoorbeeld BTW listings van klanten. Wij vonden deze tool: https://software.allemaaldigitaal.be/batchVies

digitaliseren

3 tips om jouw kantoor/bedrijf verder op de digitale kaart te zetten

Al meer dan 200 bedrijven en kantoren stonden we met Finplex ondertussen bij in hun zoektocht naar de beste tools of als klankbord in hun verdere digitalisering. Uit deze ervaring zijn hier enkele dingen die we hebben geleerd. Deze week gaan we het even highlevel bekijken hoe jij deze kan toepassen in jouw organisatie. Welke

5 opvallende inzichten rond klantenwerving van accountantskantoren

Met een 25tal leden zijn we ondertussen al bij de Finplexclub. Kantoren die samen willen sparren met elkaar over de uitdagingen waar we met zijn allen voor staan. Een van die uitdagingen is: hoe trek je de beste klanten aan én hoe pak je de onboarding van nieuwe klanten het beste aan? Bothive deed een

automatisch inboeken

Is automatisch inboeken van facturen een utopie?

Accountants én ondernemingen zijn altijd op zoek naar efficiëntie winsten. Meer en meer wordt door softwarehuizen geclaimd dat op vandaag automatisch inboeken op zich al kan. Maar is dit zo? Het antwoord ligt niet enkel bij de technologische mogelijkheden, maar veeleer bij de praktische haalbaarheid op dit ogenblik. Dus het antwoord is ja én neen.

advies

Laten we de term ‘Proactief advies’ niet meer gebruiken

We hebben hem/haar gezocht: de eerste persoon die met de term ‘proactief advies’ op de proppen kwam in de accountancy sector, maar vonden geen ‘dader’. Plots was het de normaalste zaak van de wereld om accountants aan te moedigen om meer proactief advies te laten geven. Want blijkbaar moet dat en doet niemand dit op