Iedereen praat over de digitale transformatie. Het is een hot topic, omdat de meeste bedrijven ondertussen aan de slag zijn gegaan en ze snel het rendement van hun digitalisering van processen willen laten zien. Maar hoe pak je dit het beste aan? Welke stappen neem je best? Zijn er tips om die digitale strategie nu het beste aan te pakken? In dit artikel geven we enkele vuistregels om op die vraag te antwoorden!
Maak een inventaris van uw huidige software oplossing
Iets wat door de meesten over het hoofd gezien wordt wanneer men nieuwe software aanschaft is het kijken naar wat al aanwezig is in het bedrijf. Door te letten op de tools die worden gebruikt (zoals boekhoudpakket, klantrelatiebeheer, rapportering,…) krijgt je een beter idee van hoe u functies kunt stroomlijnen en efficiënter kunt maken.
Digitalisering gaat niet alleen over de werking met en voor de klant, maar het is ook belangrijk om na te denken over hoe verschillende digitale technologieën werknemers kunnen ondersteunen. Verlopen de processen vlot tussen mensen en teams? Is informatie toegankelijk? Inefficiënties in de digitale ervaring van werknemers zullen niet alleen een negatieve invloed hebben op de cultuur van jouw bedrijf, maar ze kunnen ook een impact hebben op de interacties met klanten.
Daarnaast merken we dat men vaak gaat gaan zoeken naar een oplossing voor een bestaand probleem in nieuwe software oplossingen, terwijl die oplossing misschien al gevonden kan worden in bestaande software of kennis. Het is uiteraard altijd beter én makkelijker om een bestaande software ten volle te gaan benutten, want zo bespaar je in elk geval kosten!
Automatiseer waar en wanneer mogelijk met nieuwe technologie
In 2021 zou jouw organisatie zich moeten concentreren op het automatiseren van repetitieve taken door nieuwe technologieën aan te wenden zoals RPA. Aangezien nieuwe technologie eindelijk klaar is om heel wat repetitieve taken te gaan automatiseren is dit hét moment die fase van verandering van even van naderbij te gaan bekijken.
Als we in 2021 verder willen gaan met digitalisering kan het voor jouw bedrijf ook interessant zijn om te gaan kijken naar software oplossingen die bouwen op of het verzamelen van data centraal zetten. 2021 wordt immers het jaar wanneer de digitale transformatie strategie mede zal gaan over topics zoals machinelearning (patroonherkenning) en AI.
Zoek een draagvlak over de volledige organisatie
Transformatie van bedrijven vereist verandering op alle niveaus van een organisatie en zeker voor de leiders binnen jouw bedrijf. Recent onderzoek van McKinsey & Company suggereert zelfs dat bedrijven die een Chief Digital Officer (CDO) hebben ingeschakeld om hun digitalisering van bedrijfsprocessen te ondersteunen, 1,6 keer meer kans hadden dan anderen om een succesvolle digitale transformatie te melden. Wanneer mensen in leidinggevende functies én ondersteunende functies samen worden betrokken bij de planning en uitvoering, is de kans groter dat de transformatie slaagt.
De meest succesvolle initiatieven kennen een complete cultuuromslag in de bedrijfsomgeving en zorgden ervoor dat alle medewerkers het gevoel hadden dat ze deel uitmaakten van de verandering. Dit kan worden gedaan door de rollen en verantwoordelijkheden van individuen opnieuw te definiëren, zodat ze aansluiten bij de doelstellingen van een transformatie. Dit helpt niet alleen om de vaardigheden en rollen die de organisatie nodig heeft te verduidelijken, maar het helpt ook om ervoor te zorgen dat werknemers vanaf het begin bij het proces worden betrokken. Een gezamenlijke visie en missie hebben is de start van een succesvolle digitale transformatie!
Train jouw team op de juiste manier
Het trainen van je team om de impact van digitalisering van jouw bedrijf te doen slagen, houdt meer in dan het toewijzen van belangrijke verantwoordelijkheden.
Ongeacht hoe naadloos de digitalisatie ook is, een goede training (van bijvoorbeeld de software) zorgt ervoor dat je in de loop van de tijd een optimale werking behoudt. Dit zorgt ook voor een veel positievere klantervaring, waardoor je het vertrouwen dat zowel klanten als medewerkers hebben, kan versterken.
Roep een deskundige in om je te helpen
Ongeacht dat dit een blog is geschreven door Finplex (en we dus enige benefit hebben om dit te vermelden), merken we op dat de meeste ondernemers altijd een helpende hand kunnen gebruiken bij het maken van de juiste keuzes. De focus van ondernemers is hun zaak en niet software. Dus wat er op de markt is en hoe ze als bedrijf de beste digitale transformatie opzetten ligt meestal niet in hun takenpakket. Zelfs al heb je al veel huiswerk gemaakt en heb je de meeste puzzelstukken al op jouw digitale transformatie tafel liggen: het kan geen kwaad om even een klankbord in te roepen om jouw inzichten te breder te maken. Want een bevestiging van de juiste keuze van een partner (zoals Finplex ;-)) kan soms even hard nodig zijn als de weg om de keuze te maken.