digitaliseren

3 tips om jouw kantoor/bedrijf verder op de digitale kaart te zetten

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Al meer dan 200 bedrijven en kantoren stonden we met Finplex ondertussen bij in hun zoektocht naar de beste tools of als klankbord in hun verdere digitalisering. Uit deze ervaring zijn hier enkele dingen die we hebben geleerd. Deze week gaan we het even highlevel bekijken hoe jij deze kan toepassen in jouw organisatie.


Welke richting wil jij uit?

Wanneer we bedrijven bijstaan dan merken we heel vaak dat er gekeken wordt vanuit het ‘vandaag’. Zij zijn op zoek naar oplossingen die hen, op korte termijn, kunnen helpen een bestaande uitdaging aan te pakken met de middelen en tools die al aanwezig zijn. Op zich best logisch en vaak vinden we hier samen wel een oplossing voor.


Al hielpen we al heel veel organisaties door hen ook even een stap achteruit te laten zetten en te gaan kijken: welke richting wil het bedrijf uit naar de toekomst en wat wil jij als ondernemer zelf. 


En dan stellen we automatisch volgende vragen:

  • Welk klant wil jij gaan bedienen in de toekomst en is deze nog steeds dezelfde als vandaag?
  • Is jouw manier van werken uniform?
  • Welke software strategie pas je toe naar jouw toekomstige keuzes?

En ok, werken rond missie en visie is niet altijd het meeste sexy of productief om mee bezig te zijn, maar is wel cruciaal in een snel veranderende wereld.

Wanneer je niet van plan bent om bijvoorbeeld eenmanszaken te blijven accepteren als klanten, houdt het ook geen steek om met deze groep je prijszetting of toekomstige softwarekeuze rekening te houden. 


Wat heb je in al huis van software?

Deze vraag is erg belangrijk omdat het onthult wat er ontbreekt in jouw bedrijf, maar nog belangrijker wat er al is.


Daarom is het belangrijk om je bewust te zijn van eventuele hiaten in je eigen interne systeem. Als je bijvoorbeeld een oplossing nodig hebt waarmee je de tijd van je medewerkers efficiënter kunt bijhouden, kan je best eerst kijken hoe dit vandaag gedaan wordt en is het des te belangrijker dat de nieuwe software linkt met de bestaande tools. Een open deur, we weten het, al is het iets wat vaak wordt vergeten.


Want heel vaak wordt er gezocht naar het allerbeste puzzelstuk per uitdaging. We willen het beste boekhoudpakket, het beste portaal, de beste berekeningstools, het beste CRM pakket… Alleen… Dan bestaat de kans dat je kiest voor een combo van tools die totaal niet werken met elkaar.


Kies dus voor de beste combo van software: connectiviteit is de toekomst, dus heeft die ene leuke tool geen open API en / of connectie met de tools die je vandaag al gebruikt? Laat die links liggen en kies the next best thing. 


De bedrijven die wij de grootste efficiëntie winst zien nemen zijn bedrijven die inzetten op connectiviteit én uniformiseren. (En ja, dat betekent dat we alle dossiers op dezelfde manier gaan doen, en alle uitzonderingen ofwel aanpassen ofwel de deur wijzen.).


Trouwens wanneer je deze oefening op een goede manier maakt, zal je vaak zien dat er al heel wat oplossingen aanwezig zijn en je deze vaak niet optimaal gebruikt, soms zit de oplossing voor een probleem vaak verscholen in een tool die al aanwezig is!

Deel ervaringen

De uitdaging waar jij voorstaat, daar sta je vast niet alleen voor. De keuze die jij moet maken, heeft een collega vast al eens voor jou gemaakt. Dus maak die keuze samen en/of wissel ervaringen uit. De goede, maar zeker ook de slechte. En laat dat laatste net zijn, wat te weinig gedaan wordt.


Deze voormiddag hebben we bijvoorbeeld een 15tal kantoren samengebracht die uitkijken naar een oplossing om de afsluitingen van eenmanszaken vlotter te laten verlopen. Elk kantoor bekijkt de uitdaging vanuit zijn of haar blik, maar op die manier help je onrechtstreeks elkaar ook weer vooruit!


En uiteraard staat elk kantoor wel met individuele uitdagingen die liever niet in een groep gedeeld worden, maar laat dat net het mooie van de Finplexclub zijn, we hebben groep sessies maar ook één op één momenten waarbij wij jouw privé klankbord zijn!

 

En ja het is een nagel waar we al verschillende keren op geklopt hebben, maar ondertussen zijn we met een kleine 30 kantoren in onze club, maar we zijn er van overtuigd: hoe meer zielen, hoe meer impact. Dus… Laten we #SamenImpact maken via de Finplexclub!

 

On Key

Related Posts

Btw nummers in bulk controleren

We kregen nu al via verschillende vragen of er een tool bestaat om BTW nummers in bulk te controleren op hun correctheid voor bijvoorbeeld BTW listings van klanten. Wij vonden deze tool: https://software.allemaaldigitaal.be/batchVies

digitaliseren

3 tips om jouw kantoor/bedrijf verder op de digitale kaart te zetten

Al meer dan 200 bedrijven en kantoren stonden we met Finplex ondertussen bij in hun zoektocht naar de beste tools of als klankbord in hun verdere digitalisering. Uit deze ervaring zijn hier enkele dingen die we hebben geleerd. Deze week gaan we het even highlevel bekijken hoe jij deze kan toepassen in jouw organisatie. Welke

5 opvallende inzichten rond klantenwerving van accountantskantoren

Met een 25tal leden zijn we ondertussen al bij de Finplexclub. Kantoren die samen willen sparren met elkaar over de uitdagingen waar we met zijn allen voor staan. Een van die uitdagingen is: hoe trek je de beste klanten aan én hoe pak je de onboarding van nieuwe klanten het beste aan? Bothive deed een

automatisch inboeken

Is automatisch inboeken van facturen een utopie?

Accountants én ondernemingen zijn altijd op zoek naar efficiëntie winsten. Meer en meer wordt door softwarehuizen geclaimd dat op vandaag automatisch inboeken op zich al kan. Maar is dit zo? Het antwoord ligt niet enkel bij de technologische mogelijkheden, maar veeleer bij de praktische haalbaarheid op dit ogenblik. Dus het antwoord is ja én neen.

advies

Laten we de term ‘Proactief advies’ niet meer gebruiken

We hebben hem/haar gezocht: de eerste persoon die met de term ‘proactief advies’ op de proppen kwam in de accountancy sector, maar vonden geen ‘dader’. Plots was het de normaalste zaak van de wereld om accountants aan te moedigen om meer proactief advies te laten geven. Want blijkbaar moet dat en doet niemand dit op