5 opvallende inzichten rond klantenwerving van accountantskantoren

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Met een 25tal leden zijn we ondertussen al bij de Finplexclub. Kantoren die samen willen sparren met elkaar over de uitdagingen waar we met zijn allen voor staan. Een van die uitdagingen is: hoe trek je de beste klanten aan én hoe pak je de onboarding van nieuwe klanten het beste aan?

Bothive deed een onderzoek bij verschillende groeikantoren en wilde aan onze Finplexclub de inzichten delen. Uiteraard gingen we hier graag op in en werd het een geanimeerd gesprek waarbij we toch wel enkele interessante lessen kunnen trekken.

Dossiers per medewerker

Het onderzoek toonde aan dat het gemiddelde groeikantoor met 11% stijgt in aantal dossiers per jaar. Het cijfer op zich is misschien te ongenuanceerd om echte conclusies uit te trekken, echter merkten we wel uit het onderzoek dat het gemiddelde groeikantoor 31 dossiers per medewerkers heeft. Wanneer we dit cijfer met de Finplexclub-leden afstemden bleek wel dat dit aan de relatief lage kant lag. Misschien is 31 wel het ideale ratio?

Interessant is wel dat geen enkel kantoor uit de Finplexclub aangaf een klantenstop te doen, wat men wel doet is een jaarlijkse “schup”lijst waarbij klanten die niet langer matchen vriendelijk verzocht worden een nieuw kantoor te zoeken.

Werving nieuwe klanten

Het leeuwendeel van de ondervraagden gaf aan dat de meeste (90%) van de leads binnenkomt via mond-aan-mond  reclame. Terwijl een beperkte groep accountants aangaf dat dit via digitale kanalen (zoals Google, Social media, afspraak modules op websites,…) gebeurde.

Opmerkelijk is dat wanneer dit via die laatste weg komt, het aantal leads aanzienlijk hoger ligt. Verschillende Finplexclub-leden gaven ook aan dat het via die laatste weg vaak makkelijker is om voorbeeld ook potentiële medewerkers te bereiken en af te stappen van het “rond de kerktoren” principe. Dus een win op verschillende fronten.

Ik heb klanten genoeg

Maar écht wakker liggen de meeste accountants echter niet van nieuwe klantenwerving, dus waarom dan inzetten op extra leads? Als we gaan kijken naar het verdere onderzoek dan viel op dat het meerendeel van de gevraagde accountants geen echte kwalificatie gaat gaan doen van toekomstige/nieuwe klanten dus deze ook niet kritisch gaat beoordelen of deze klant ook wel past bij het kantoor.

Echter is dit wel de way to go, en dan wordt het plots wel interessant om een breder “lead” net te hebben om zo meer potentieel “juiste” klanten te vinden. En dan is het wel duidelijk dat er minder waarde wordt gehangen aan de sector van de klant, maar eerder aan het profiel van de ondernemer.

Wanneer connectiviteit het laat afweten

Uit het onderzoek blijkt dat 8 op 10 accountants aangaf dat het overtypen van data in de CRM systemen en andere software bij klantenonboarding het meeste werk vraagt. We merkten daar in navolging van deze cijfers dat ook de Finplexclub-leden aangeven dat het dringend tijd wordt dat er een OPEN (met nadruk op open) API cultuur komt bij de Belgische spelers in de Fintech markt.

Op die manier kunnen oboardingflows waarbij documenten, mails én digitaal tekenen van documenten vlotter gelinkt kunnen worden met elkaar.

Softwareopleiding

Tot slot merkten we dat het vraagstuk rond opleiding van klanten met betrekking tot nieuwe software misschien wel het gevoeligste lag bij het onderzoek én de leden van de Finplexclub. Want tot waar ga je mee als kantoor en waar begint de support voor een softwarepakket zelf?

Als er over één ding consensus is, dan is dat het gebruik van video’s met uitleg te weinig benut wordt op vandaag. Dit lijkt ons voor Finplex best een interessant topic om naar de toekomst toe verder naar te kijken.

Conclusie

Ondanks dat we hier maar een beperkt stuk van het onderzoek van Bothive aanraken hebben we gemerkt tijdens deze sessie van de Finplexclub dat dit topic best wel nog een gevolg mag krijgen bij ons.

Want door ervaringen uit te wisselen rond dit topic raak je veel aan. Heel veel. Software, prijszetting, klantenprofiel en zelfs aanwervingen: het kwam allemaal aan bod. En dat tijdens een sessie waarbij de gastheer, Bothive, erin is geslaagd om niet één keer de pitch van hun bedrijf te doen. Meer van dit: give us a call!

Ontdek de opkomende planning van de Finplexclub!

 

On Key

Related Posts

digitaliseren

3 tips om jouw kantoor/bedrijf verder op de digitale kaart te zetten

Al meer dan 200 bedrijven en kantoren stonden we met Finplex ondertussen bij in hun zoektocht naar de beste tools of als klankbord in hun verdere digitalisering. Uit deze ervaring zijn hier enkele dingen die we hebben geleerd. Deze week gaan we het even highlevel bekijken hoe jij deze kan toepassen in jouw organisatie. Welke

5 opvallende inzichten rond klantenwerving van accountantskantoren

Met een 25tal leden zijn we ondertussen al bij de Finplexclub. Kantoren die samen willen sparren met elkaar over de uitdagingen waar we met zijn allen voor staan. Een van die uitdagingen is: hoe trek je de beste klanten aan én hoe pak je de onboarding van nieuwe klanten het beste aan? Bothive deed een

automatisch inboeken

Is automatisch inboeken van facturen een utopie?

Accountants én ondernemingen zijn altijd op zoek naar efficiëntie winsten. Meer en meer wordt door softwarehuizen geclaimd dat op vandaag automatisch inboeken op zich al kan. Maar is dit zo? Het antwoord ligt niet enkel bij de technologische mogelijkheden, maar veeleer bij de praktische haalbaarheid op dit ogenblik. Dus het antwoord is ja én neen.

advies

Laten we de term ‘Proactief advies’ niet meer gebruiken

We hebben hem/haar gezocht: de eerste persoon die met de term ‘proactief advies’ op de proppen kwam in de accountancy sector, maar vonden geen ‘dader’. Plots was het de normaalste zaak van de wereld om accountants aan te moedigen om meer proactief advies te laten geven. Want blijkbaar moet dat en doet niemand dit op

Kostenassociatie

Waarom wij met de FinplexClub niet in kostenassociaties geloven

De afgelopen week zagen we het aantal aanmeldingen voor de FinplexClub toenemen (#bedankt), maar ook het aantal vragen hier rond. En één van de vragen die een paar keer terugkwam was de volgende: is dit een kostenassociatie? En het antwoord is neen en wel omwille van volgende redenen.   De FinplexClub heeft als doel kantoren