5 opvallende inzichten rond klantenwerving van accountantskantoren

LinkedIn
Facebook
Twitter

Met een 25tal leden zijn we ondertussen al bij de Finplexclub. Kantoren die samen willen sparren met elkaar over de uitdagingen waar we met zijn allen voor staan. Een van die uitdagingen is: hoe trek je de beste klanten aan én hoe pak je de onboarding van nieuwe klanten het beste aan?

Bothive deed een onderzoek bij verschillende groeikantoren en wilde aan onze Finplexclub de inzichten delen. Uiteraard gingen we hier graag op in en werd het een geanimeerd gesprek waarbij we toch wel enkele interessante lessen kunnen trekken.

Dossiers per medewerker

Het onderzoek toonde aan dat het gemiddelde groeikantoor met 11% stijgt in aantal dossiers per jaar. Het cijfer op zich is misschien te ongenuanceerd om echte conclusies uit te trekken, echter merkten we wel uit het onderzoek dat het gemiddelde groeikantoor 31 dossiers per medewerkers heeft. Wanneer we dit cijfer met de Finplexclub-leden afstemden bleek wel dat dit aan de relatief lage kant lag. Misschien is 31 wel het ideale ratio?

Interessant is wel dat geen enkel kantoor uit de Finplexclub aangaf een klantenstop te doen, wat men wel doet is een jaarlijkse “schup”lijst waarbij klanten die niet langer matchen vriendelijk verzocht worden een nieuw kantoor te zoeken.

Werving nieuwe klanten

Het leeuwendeel van de ondervraagden gaf aan dat de meeste (90%) van de leads binnenkomt via mond-aan-mond  reclame. Terwijl een beperkte groep accountants aangaf dat dit via digitale kanalen (zoals Google, Social media, afspraak modules op websites,…) gebeurde.

Opmerkelijk is dat wanneer dit via die laatste weg komt, het aantal leads aanzienlijk hoger ligt. Verschillende Finplexclub-leden gaven ook aan dat het via die laatste weg vaak makkelijker is om voorbeeld ook potentiële medewerkers te bereiken en af te stappen van het “rond de kerktoren” principe. Dus een win op verschillende fronten.

Ik heb klanten genoeg

Maar écht wakker liggen de meeste accountants echter niet van nieuwe klantenwerving, dus waarom dan inzetten op extra leads? Als we gaan kijken naar het verdere onderzoek dan viel op dat het meerendeel van de gevraagde accountants geen echte kwalificatie gaat gaan doen van toekomstige/nieuwe klanten dus deze ook niet kritisch gaat beoordelen of deze klant ook wel past bij het kantoor.

Echter is dit wel de way to go, en dan wordt het plots wel interessant om een breder “lead” net te hebben om zo meer potentieel “juiste” klanten te vinden. En dan is het wel duidelijk dat er minder waarde wordt gehangen aan de sector van de klant, maar eerder aan het profiel van de ondernemer.

Wanneer connectiviteit het laat afweten

Uit het onderzoek blijkt dat 8 op 10 accountants aangaf dat het overtypen van data in de CRM systemen en andere software bij klantenonboarding het meeste werk vraagt. We merkten daar in navolging van deze cijfers dat ook de Finplexclub-leden aangeven dat het dringend tijd wordt dat er een OPEN (met nadruk op open) API cultuur komt bij de Belgische spelers in de Fintech markt.

Op die manier kunnen oboardingflows waarbij documenten, mails én digitaal tekenen van documenten vlotter gelinkt kunnen worden met elkaar.

Softwareopleiding

Tot slot merkten we dat het vraagstuk rond opleiding van klanten met betrekking tot nieuwe software misschien wel het gevoeligste lag bij het onderzoek én de leden van de Finplexclub. Want tot waar ga je mee als kantoor en waar begint de support voor een softwarepakket zelf?

Als er over één ding consensus is, dan is dat het gebruik van video’s met uitleg te weinig benut wordt op vandaag. Dit lijkt ons voor Finplex best een interessant topic om naar de toekomst toe verder naar te kijken.

Conclusie

Ondanks dat we hier maar een beperkt stuk van het onderzoek van Bothive aanraken hebben we gemerkt tijdens deze sessie van de Finplexclub dat dit topic best wel nog een gevolg mag krijgen bij ons.

Want door ervaringen uit te wisselen rond dit topic raak je veel aan. Heel veel. Software, prijszetting, klantenprofiel en zelfs aanwervingen: het kwam allemaal aan bod. En dat tijdens een sessie waarbij de gastheer, Bothive, erin is geslaagd om niet één keer de pitch van hun bedrijf te doen. Meer van dit: give us a call!

Ontdek de opkomende planning van de Finplexclub!

 

On Key

Related Posts

Finplex Podcast Nieuwsoverzicht Accountancy Juni 2022

In deze podcast gaan Sven en Glenn opnieuw opzoek naar het laatste nieuws uit mei en de eerste weken van juni. Ze hebben het onder meer over volgende topics: Wolters Kluwer reageert op onze vorige uitzending! Oki Oki Overname OpenTheBox KPMG gaat met Odoo in zee Werk uitbesteden in het buitenland En nog veel meer!

Finplex Club

Finplex Podcast E invoicing met Marie Costers en Philippe Kimpe

Finplex Podcast E invoicing met Marie Costers en Philippe Kimpe In deze podcast gaan Glenn Vandamme en Sven Cornelis van Finplex dieper in op de veranderingen van die in 2024 door de overheid zullen doorgevoerd worden met betrekking tot e-facturatie. Waar staan we op vandaag? Wat doen andere landen met betrekking tot elektronische facturatie? Op

Hoeveel kost een boekhouder of accountant?

Hoeveel kost een boekhouder of accountant? Finplex deed in mei een oproep aan kantoren om hun prijzen te delen. Want wat vragen collega’s per uur voor fiscale dienstverlening? En wat vragen collega’s voor een management vennootschap? Met die vragen gingen 90 kantoren aan de slag.

Mechelen Tweedaagse

3 lessen dat we geleerd hebben op onze Finplexclub tweedaagse

Vorige week verzamelden een kleine 20 kantoren in Mechelen waar we met de Finplexclub een tweedaagse gaven rond visie en missie enerzijds en rond prijszetting anderzijds. Het werd een tweedaagse met heel wat inzichten waarbij we er drie willen delen. Is jouw kantoor uniek? Wanneer er rond missie en visie gewerkt werd, merkten we al