Finplex Live Onderzoek onthult de pols van de Accountancy Sector

LinkedIn
Facebook
Twitter

Op 4 mei, toen de schijnwerpers van de Expo van Gent aangingen, voelde ik een golf van adrenaline door mijn lichaam stromen. Samen met mijn mede-smurf Sven Cornelis, stonden we daar in het middelpunt van de aandacht, klaar om een publiek van 179 accountants iets totaal anders te bieden dan de gebruikelijke presentatie.

Voor dit unieke live onderzoek tijdens FastForward van Silverfin, waren geen powerpoints of saaie grafieken nodig. We hadden slechts een podium, een oceaan van nieuwsgierige blikken en de smartphones van het publiek die klaar stonden om hun stemmen te laten horen. En net zoals in onze prijsbarometer deed iedereen gewillig mee!

Waar ligt jullie accountantskantoor?

De eerste vraag die we stelden was niet bepaald conventioneel: “Waar bevindt jullie accountantskantoor zich?” Met de smartphones in de aanslag, stemden ze snel en de resultaten stroomden binnen.

Alle Vlaamse provincies waren goed vertegenwoordigd. Van de velden van West-Vlaanderen tot zelfs de bossen van Limburg: onze accountants waren van alle uithoeken van Vlaanderen gekomen om deel te nemen aan ons onderzoek.

En als een aangename verrassing, merkten we zelfs een paar buitenlandse stippen op de kaart – een verdwaalde Nederlander en een avontuurlijke Fransman die zich hadden aangesloten bij onze Vlaamse menigte. De diversiteit van het publiek onderstreepte alleen maar de reikwijdte en de aantrekkingskracht van dit evenement.

Hoeveel medewerkers heeft jouw kantoor?

De volgende vraag was een ogenopener voor Sven en mij. “Hoeveel medewerkers heeft jullie kantoor?” vroegen we. Ik moet toegeven dat de resultaten enigszins verbazingwekkend waren.

Het was verrassend om te zien dat slechts een kleine minderheid van de kleine kantoren aanwezig was – 23 kantoren met minder dan 3 medewerkers. Het voelde als een gemiste kans, want dit soort evenementen kunnen een waardevolle bron van kennis en netwerken zijn voor kleinere accountants.

43 van de stemmende kantoren hadden een gemiddelde grootte, met tussen de 3 en 8 medewerkers. Aan de grotere kant van het spectrum hadden 55 kantoren tussen de 8 en 20 medewerkers. Deze middelgrote bedrijven waren goed vertegenwoordigd en tot slot was er een opmerkelijk aantal kantoren – 51 om precies te zijn – die meer dan 20 medewerkers hadden. Je kan dus echt wel zeggen dat van de bovenlaag (qua grootte) van de markt, een grote delegatie aanwezig was.

Hoeveel % van jouw klanten levert VOLLEDIG digitaal aan?

Sven en ik besloten toen om een beetje te graven in het verleden. We haalden een vraag op die we eerder in een schriftelijke Finplex barometer hadden gesteld: “Hoeveel procent van jullie klanten levert 100% digitaal aan?” De vorige keer hadden we een antwoord van 75% gekregen, iets wat ons aan het twijfelen bracht, dit leek te hoog. We waren benieuwd of het live publiek ons vermoeden zou bevestigen of weerleggen.

De nieuwe resultaten waren zowel verrassend als verhelderend. Bij 5 kantoren was de situatie behoorlijk dramatisch, met minder dan 5% van hun klanten die volledig digitaal aanleverden. Dit waren waarschijnlijk kantoren die nog worstelden met de overgang naar een meer digitale manier van werken.

Bij 20 kantoren zat het percentage klanten dat 100% digitaal aanleverde tussen de 5 en 25%. Dit gaf aan dat ze op weg waren, maar nog niet helemaal de overstap hadden gemaakt.

50 kantoren hadden een mooie balans bereikt, met 50% van hun klanten die volledig digitaal aanleverden. Dit suggereerde een gemengde klantenkring, waarbij sommige klanten de overstap hadden gemaakt en andere nog niet.

Bij 69 kantoren leverde meer dan 75% van hun klanten digitaal aan, wat een bemoedigend teken was. Dit gaf aan dat het merendeel van hun klanten de voordelen van digitale levering had omarmd.

En tot slot waren er 35 kantoren die meldden dat al hun klanten 100% digitaal aanleverden. Hoewel we aannemen dat dit waarschijnlijk jongere kantoren zijn, is het toch een geweldig resultaat.

Deze resultaten
ondersteunden ons vermoeden dat de oorspronkelijke 75% misschien niet helemaal correct was. Maar ze toonden ook aan dat de transitie naar digitaal leveren wel degelijk aan de gang is, al gaat het soms met kleine stapjes.

Hoeveel kost fiscaal advies van een accountant?

Onze volgende vraag was een beetje pittiger, en we wilden het publiek aan het denken zetten. “Hoeveel kost fiscaal advies voor jullie klant?” vroegen we, eraan toevoegend dat dit tarief ook van toepassing moest zijn als een medewerker – en niet een vennoot – het advies gaf. We wilden immers een eerlijk beeld krijgen van de prijzen in de sector.

De tarieven waren behoorlijk gevarieerd. Gemiddeld rekenden de aanwezige kantoren € 109 per uur aan. Aan het lagere eind van de schaal was er een kantoor dat slechts € 50 per uur vroeg – iets dat een golf van verraste geluiden door de zaal stuurde. Aan de andere kant van het spectrum was er een kantoor dat tot € 179 per uur in rekening bracht.

We zagen dat 32% van de kantoren een tarief onder de € 100 per uur hanteerde, wat eigenlijk een te laag tarief is. Daarentegen zat 15% van de kantoren (ver) boven de € 125 per uur, een correct tarief waarbij we merken dat volledige markt naartoe aan het evolueren is.

Hoeveel kost een huurcontract bij een accountant?

Onze volgende vraag was gericht op het prijskaartje van accountancy-juridische diensten. “Hoeveel kost een huurcontract?” vroegen we. We waren vooral benieuwd of accountants deze specifieke dienst correct factureren. Immers, als je weet dat een advocaat vaak meer dan € 1000 vraagt voor dergelijke diensten – en dat hun contracten vaak fiscaal niet volledig correct zijn – wat zou dan het tarief zijn van een accountant?

 

De antwoorden varieerden sterk, met een gemiddeld tarief van € 275,80. Dit bedrag was significant lager dan wat een advocaat normaal zou vragen, wat ons deed afvragen of accountants misschien onderschatten wat hun tijd en expertise waard zijn.

 

Wat echt verbluffend was, was dat 5% van de respondenten aangaf dat ze deze dienst gratis aanbieden. Dit leek absurd gezien de hoeveelheid werk en expertise die nodig is om een huurcontract correct op te stellen en te beoordelen.

Aan de andere kant van het spectrum zat 3% van de respondenten rond het tarief van € 1000. Dit suggereerde dat sommige accountants hun diensten wel degelijk op waarde schatten en bereid zijn om een prijs te vragen die de complexiteit en waarde van hun werk weerspiegelt.

Deze resultaten lieten zien dat er nog veel ruimte is voor verbetering in de manier waarop accountants hun diensten prijzen, vooral als het gaat om complexere en meer gespecialiseerde taken zoals het opstellen van huurcontracten.

Hoeveel kost een kleine vennootschap bij een boekhouder?

De volgende vraag was er een waarop iedereen in de zaal een antwoord wilde weten: “Wat vraag je voor een managementvennootschap als accountant?” Net als bij de vorige vragen zagen we dat de tarieven in alle richtingen schoten.

Aan de onderkant van het spectrum was er een kantoor dat een minimum van slechts € 100 per maand vroeg. Deze prijs deed Sven en mij bijna van onze stoelen vallen, en we riepen met een knipoog uit: “Verlaat de stiel!” Dit soort tarief is gewoonweg te laag om duurzaam te zijn en doet afbreuk aan de waarde die accountants bieden.

Aan de bovenkant zat een kantoor dat maar liefst € 581 per maand vroeg. Hoewel dit misschien aan de hoge kant lijkt, is het belangrijk te onthouden dat het runnen van een kantoor ook meer en meer kost en eigenlijk deze prijs misschien wel eens de enige correcte prijs is als we kijken naar vraag en aanbod.

 

Het gemiddelde tarief voor een managementvennootschap was € 324,40 per maand. Hoewel dit nog steeds aan de lage kant leek, gaf het ons hoop dat de sector begint te bewegen in de richting van prijzen die meer in lijn zijn met de waarde die accountants bieden.

Waar moet de accountant morgen meer op inzetten?

We namen ook de tijd om onze Finplex-visie te delen, een visie waarin we geloven dat een accountantskantoor op termijn een keuze moet maken. Meer daarover in onze Finplexclub-sessies!

Als laatste wilden we weten waar de accountantskantoren volgens hen zelf meer op moeten inzetten in de toekomst. De antwoorden waren overduidelijk. Kunstmatige intelligentie (AI), luisteren naar klanten, het verhogen van tarieven en nog meer digitalisering waren de sleutelwoorden. Deze antwoorden toonden aan dat de sector volop in beweging is en dat accountantskantoren op de hoogte zijn van de veranderingen en uitdagingen die hen te wachten staan.

Wat betreft AI, dit is niet meer de toekomst, maar het heden. De technologie wordt al gebruikt in verschillende sectoren en de accountancy is geen uitzondering. Luisteren naar klanten is altijd al cruciaal geweest, maar in een tijdperk van snelle veranderingen is het nog belangrijker om te begrijpen wat de klant wil en nodig heeft.

Het feit dat “duurder worden” een van de sleutelwoorden was, geeft aan dat accountants beginnen te erkennen dat ze hun diensten op waarde moeten schatten en een eerlijke prijs moeten vragen. En tot slot, digitalisering is al een tijdje gaande in de sector, maar er is nog steeds ruimte voor verbetering en nog meer digitalisering.

 

Het was een plezier om dit live onderzoek te leiden en deze inzichten met jullie te delen. Dankzij jullie openheid en eerlijkheid hebben we waardevolle informatie verzameld die niet alleen nuttig is voor ons, maar ook voor jullie en de hele sector. We kijken ernaar uit om jullie allemaal weer te zien in onze volgende sessie! Bedankt aan Silverfin voor de uitnodiging!

Hier kan je trouwen nog de aftermovie herbekijken!

On Key

Related Posts

Finplex Live Onderzoek onthult de pols van de Accountancy Sector

Op 4 mei, toen de schijnwerpers van de Expo van Gent aangingen, voelde ik een golf van adrenaline door mijn lichaam stromen. Samen met mijn mede-smurf Sven Cornelis, stonden we daar in het middelpunt van de aandacht, klaar om een publiek van 179 accountants iets totaal anders te bieden dan de gebruikelijke presentatie. Voor dit

Een Sprankelende Tweedaagse in Londen met de Finplexclub

Vorige week hadden de twee smurfen (Sven en mezelf, voor wie dit hoofdstuk gemist heeft…) het absolute genoegen om samen met 17 andere leden van de Finplexclub – een club die nu meer dan 60 leden telt – een fantastisch avontuur te beleven in het bruisende hart van Londen.  We begonnen onze reis op dinsdagochtend

Loondebat accountants tijdens de Finplexclub

Het was een bewolkte dag op 23 maart in Beveren toen meer dan 50 accountants uit verschillende kantoren samenkwamen voor ons Finplexclub event. Met een open sfeer en een kop koffie in de hand gingen ze aan de slag om te praten over loonpakketten over de kantoren heen. Het doel was om meer inzicht te

super accountant

Hoeveel kost een boekhouder of accountant

De prijs van een accountant hangt af van een aantal factoren, zoals provincie en focus van het kantoor. Bovendien zijn er verschillende soorten accountants elk met hun eigen vaardigheden en expertise. Er is helaas ook een verschil tussen een goede ervaren boekhouder / accountant en… minder goede accountant. Maar verder meer hierover. Om met de